Over Stichting Ein Ros

Visie

Waar grote symfonische orkesten hun weg naar het brede publiek reeds lang hebben gevonden, is dit voor koor- en blaasmuziek in mindere mate het geval. Om bovengenoemde koor- en blaasmuziek op een groter podium geplaatst te krijgen richt Stichting Ein Ros zich op twee pijlers:

• Samen met onze musici en partners verheugen wij ons erop een steeds breder concertpubliek met koor- en blaasmuziek te inspireren en motiveren deze muziek te erkennen, waarderen en behouden.
  • Daarnaast bieden we jonge, talentvolle musici een podium waar ze hun talenten verder kunnen ontwikkelen en etaleren. Zodat ze in hun verdere carrière ambassadeurs blijven van deze muziek.
‘Het oratorium ‘Es ist ein Ros Entsprungen’ is een prachtig stuk muziek met een mooie boodschap waarbij de toehoorders vaak tot tranen toe geroerd zijn’

Geert Siegers

Tenor en financieel manager Stichting Ein Ros

‘Voor hoe Geert en Janneke Kuiper van de losse componenten, van koor en orkest, tekst en muziek één geheel hebben weten te maken, heb ik diepe bewondering. Wat je vervolgens ervaart tijdens het musiceren, de verbinding, de chemie onderling en met het publiek, overtreft alles. Ik noem dat het Goddelijke. Dat ontroert me tot in het diepst van mijn wezen.’

Jenny Baron,
koorlid, alt.

Organisatie

De organisatie van Stichting Ein Ros bestaat uit louter muzikale mensen. Naast Geert Kuiper maken zijn zus Janneke en zijn dochters Ineke en Janneke deel uit van het bestuur. Het projectteam bestaat uit het bestuur, aangevuld met Geert en Ria Siegers en Titia Kuiper, de vrouw van Geert.

Alle leden van zowel bestuur als projectgroep hebben, naast een achtergrond in de muziek een achtergrond in bedrijfskunde, media & entertainment, financiën en sales. In samenwerking met onze musici, sponsoren, relaties en publiek geeft het team richting aan het verwezenlijken van de beoogde doelen van de stichting.

Geert Kuiper – voorzitter

Als jongetje van 4 kon hij soms de slaap niet vatten. ‘Al die muziek, die moest eruit.’ In dat opzicht is er niets veranderd.

Na aan het Stedelijk Conservatorium Groningen als dirigent te zijn afgestudeerd is voor Geert de muziek, ondanks het hebben van een eigen bedrijf dan wel bekleden van diverse commerciële functies, nooit ver weggeweest. Het componeren van muziek is door de jaren heen altijd een geliefde bezigheid en prioriteit gebleven.

Naast lid te zijn geweest van een aantal muziekvereningen en diverse bestuurs- en organisatiefuncties te hebben uitgeoefend, heeft hij in 1995 het Nederlands Fanfare Orkest opgericht.

Na de successen van het Kerstoratorium ‘Es ist ein Ros entsprungen’ heeft Geert in 2019 definitief de keuze gemaakt om voor de muziek te gaan. Als componist, dirigent, en initiator is hij tevens voorzitter van de stichting.

Janneke Kuiper jr. – secretaris / penningmeester

Haar hele leven staat in het teken van muziek. Sinds haar vroege jeugd speelt Janneke piano en bugel, daarnaast heeft ze , tot een aantal jaar geleden, in een orkest gespeeld. De laatste 5 jaar in dat orkest speelde Janneke hoorn. De liefde voor koperen blaasinstrumenten is groot en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. In 2019 heeft Janneke op projectbasis meegedaan met een Brassband op cornet en hebben ze het tot Nederlands Kampioen Brassband in de 3e divisie geschopt. Naast het spelen van bugel, hoorn en piano zingt Janneke mee in het koor als sopraan.

Binnen de stichting houdt Janneke zich, naast de secretariële en financiële verantwoordelijkheden, bezig met communicatie en media.

Janneke Kuiper sr. – algemeen bestuurslid / koordirigent

Vader was organist en speelde elke zondag in de kerk. Reeds op haar negende kon Janneke ook zelf de gehele kerkdienst begeleiden. Na de middelbare school ging Janneke naar het conservatorium waar ze Waldhoorn studeerde. Een ernstig auto-ongeluk belemmerde een carrière als orkesthoorniste. Ze dirigeerde vervolgens vanaf haar negentiende koren in Amsterdam, Hoorn, Zwaag en Wieringerwerf.

Voor het Kerstoratorium ‘Es ist ein Ros entsprungen’ heeft Geert Janneke gevraagd de koorteksten te schrijven. Tevens heeft Janneke het Gregoriaanse deel geschreven, hetgeen ze met veel liefde heeft gedaan. Als koordirigent en als bestuurslid is Janneke verantwoordelijk voor de organisatie van en communicatie naar het koor.

Ineke Kuiper – algemeen bestuurslid

Sinds Ineke het zich kan herinneren hoort en maakt de familie Kuiper muziek. Vanaf haar 7e heeft ze diverse instrumenten opgepakt, zoals piano en bugel. Op haar 25e is ze gestart met het volgen van gitaarlessen. Daarnaast zingt ze mee in het koor van Stichting Ein Ros.

Ineke werkt graag creatief, ‘omdat het niet alleen geweldig werkt voor je brein maar ook voor je hart. Het maakt je gelukkig(er)’. Muziek zit in haar aderen en er is vrijwel niets dat haar dieper raakt. Daarom is ze dankbaar dat ze dit samen met haar familie mag doen en is ze trots op haar vader dat hij hier eindelijk vol voor gaat. Als bestuurslid zet Ineke zich in voor algemene en praktische zaken rondom het artistieke gedeelte van de concerten.

‘Ik vind het prachtig dat Geert Stichting Ein Ros nieuw leven heeft ingeblazen. Het is fantastisch om dit avontuur weer met z’n allen aan te gaan. De wijze waarop de sfeer en onderlinge verbondenheid bijdragen aan het hoge niveau, en bovenal de chemie en het plezier, is iets waarover ik mij enorm verheug.’

Friso Valkema,
Trompettist

Projectgroep

Geert Siegers

Geert komt uit een muzikaal gezin. Zijn vader speelde blokfluit en mondharmonica en hield daarnaast erg van zingen. Naast het gezin, liggen Geert zijn muzikale wortels bij de muziekvereniging De Bazuin in Winsum, waar hij sopraan saxofoon heeft gespeeld. Tegenwoordig zingt hij in een klein a capella kamerkoor met de naam ‘Sonus Vita’. Het koor zingt prachtige oude muziek en treedt (op uitnodiging) ongeveer 5x per jaar op. Daarnaast is Geert tenor in het koor van Stichting Ein Ros.

Het was in december 2011 dat Geert Kuiper hem belde met het verzoek om hem te helpen met de financiële administratie. Sinds de oprichting van de stichting houdt Geert zich als lid van de projectgroep voornamelijk bezig met de financiën.

Ria Siegers-Werkman

Voor Ria is muziek is erg belangrijk. Op jeugdige leeftijd luisterde ze veel naar Veronica, radio Luxemburg, en vele andere stations. De radio stond altijd aan. De muzikale interesse van Ria is heel breed; van klassiek tot rock, van jazz tot André Hazes. Op 12 jarige leeftijd zong ze in een kinderkoor in Amsterdam-Noord, er is toen een single met Christelijke liedjes uitgebracht. Momenteel zingt ze in 2 koren, Biggelmee in Winsum en het Grootkoor in Groningen. Zingen geeft Ria energie, ontspanning en gezelligheid.

In 2007 viel Ria’s oog op een advertentie in de krant, waarin werd gevraagd naar enthousiaste zangers voor het nieuwe project ‘Es ist ein Ros entsprungen’, waar Ria zich direct voor heeft opgegeven. Ze heeft aan alle uitvoeringen meegedaan en sinds 2008 is ze bij de organisatie betrokken. Binnen de stichting is Ria koorcommissaris en eerste aanspreekpunt voor alle koorleden.

Titia Kuiper

Omdat Titia getrouwd is met een man wiens grote passie muziek is, kon het niet anders dan dat muziek in het gezinsleven een grote rol zou spelen. De intussen 3 volwassen dochters hebben het dan ook met de paplepel ingegoten gekregen. Er was altijd wel iemand die naar muziek luisterde of zelf musiceerde. Titia kijkt hier dan ook met veel genoegen op terug.

Bovenal is Titia dankbaar en trots dat ze als familie de stap hebben gezet om Stichting Ein Ros, en alles wat daarbij komt kijken, nieuw leven in te blazen. Als lid van de projectgroep houdt Titia zich bezig met diverse werkzaamheden, waaronder het beheer van de muziekbibliotheek.